TYTUŁ PROJEKTU: EUST – UCZELNIA DOSTĘPNA
Projekt finansowany w ramach konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, ogłoszonym w ramach Działania 01.03 Dostępność szkolnictwa wyższego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027; współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus; w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działania 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027- nr naboru: FERS.03.01-IP.08-001/24.
Umowa o dofinansowanie projektu nr FERS.03.01-IP.08-0209/24-00
Wartość projektu (całkowity koszt projektu) wynosi 8 177 096,47 zł;
Dofinansowanie w kwocie 7 931 450,47 zł;
Okres realizacji: 2025-03-01 – 2028-02-29
ZAPLANOWANE ZADANIA
W ramach realizacji projektu zaplanowaliśmy realizację 8 zadań, skupionych wokół głównych obszarów zaplanowanych do zmian:
1. Struktura Organizacyjna
W ramach zadania zaplanowane jest zweryfikowanie obecnej struktury Uczelni pod kątem dostępności dla wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami (zw. Dalej Osób ze szczególnymi potrzebami), tj.:
- utworzenie Biura ds. dostępności Uczelni wraz z rozszerzeniem zakresu zadań tak aby mogło się ono zajmować dostępnością uczelni w 8 obszarach dostępności (nie tylko dla studentów z niepełnosprawnościami ale dla wszystkich Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym pracowników), w tym:
- dostępnością procesu kształcenia oraz rekrutacji
- dostępnością uczelni dla kadry
- w zakresie określonym w Ustawie o zapewnieniu dostępności Osób ze szczególnymi potrzebami
- inicjowaniem i koordynowaniem działań, zmierzających do rozwoju systemu wsparcia na uczelni dla ON i innymi szczególnymi potrzebami
- współpracą w zakresie dostępności z ośrodkami akademickimi
- aktualizację istniejących, opracowywanie nowych lub opiniowanie, projektów aktów normatywnych stanowionych przez uczelnię w zakresie potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami
- opiniowanie działań realizowanych w ramach 8 obszarów dostępności
- zaangażowane dodatkowych osób do realizacji zadań na rzecz dostępności w ramach innych obszarów dostępności tj.: koordynatora dostępności cyfrowej; asystenta dydaktycznego; asystenta bibliotecznego; konsultanta pedagogiczno-psychologicznego
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z Niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.
Zadanie zostanie zakończone zatwierdzeniem zmodyfikowanej struktury organizacyjnej.
2. Dostępność architektoniczne
W ramach zadania zaplanowano zniwelowanie barier w obszarze architektonicznym tj.:
- montaż obudowanej zewnętrznej windy 3 przystankowej zapewniającej dostęp do budynku i poruszanie się po nim dla Osób ze szczególnymi potrzebami (1 przystanek: grunt, 2 przystanek: parter, w którym znajdują się dziekanaty, kwestura, kadry, 3 przystanek: 1 piętro w którym znajdują się aule i sale dydaktyczne) w siedzibie głównej uczelni, która będzie posiadała m.in.:
- odpowiednią szerokość dla osoby na wózku inwalidzkim
- sygnalizację optyczną i dźwiękową
- elementy sterowe w zasięgu ręki osoby z niepełnosprawnością ruchową
- układ sterowania umożliwiający regulację czasu zwłoki zamykania drzwi
- zapewnienie odpowiednich warunków klimatycznych, w siedzibie głównej uczelni, poprzez montaż klimatyzacji ułatwiającej komfortowe przebywanie w obiekcie przez Osób ze szczególnymi potrzebami, np. z wadami serca, problemami z krążeniem
- wymianę drzwi zewnętrznych w siedzibie głównej uczelni na nowe przesuwne z kontrolą dostępu tak aby m.in. nie zasłaniały podjazdu oraz wymianę drzwi wewnętrznych (wszystkie drzwi wewnętrzne są obecnie zbyt wąskie dla osób na wózkach i posiadają progi)
- wyposażenie budynków w pętle indukcyjne, dotykowe plany tyflograficzne i umieszczenia oznaczeń pomieszczeń w brajlu dla osób z niepełnosprawnościami
- montaż schodołazu kroczącego na schody w oddziale uczelni w Warszawie
- zwiększenie bezpieczeństwa Osób ze szczególnymi potrzebami w sytuacji zagrożenia – zakup krzeseł ewakuacyjnych
- utworzenie pomieszczenia do pracy cichej dla studentów
- realizację pozostałych działań wskazanych w Załączniku do wniosku
- konsultacje ww. działań ze środowiskiem Osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.
Zadanie zostanie zakończone wprowadzeniem wskazanych w analizie barier architektonicznych i wskazań dotyczących ich zniwelowania.
3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
W ramach zadania zaplanowano:
- utworzenie 3 stanowisk wirtualnego asystenta (kioski z wyświetlaczami), który będzie wspierać studentów, kandydatów na studia, pracowników uczelni – ze specjalnymi potrzebami, w pozyskaniu istotnych dla nich informacji oraz efektywnym załatwianiu spraw związanych z funkcjonowaniem na uczelni np. na temat uczelni, jej procedur, harmonogramów, zasobów i usług (dzięki możliwości komunikacji głosowej z wirtualnym asystentem, osoby z niepełnosprawnościami, które mogą mieć trudności z korzystaniem z tradycyjnych form komunikacji (np. osoby niewidome lub niesłyszące), będą mogły uzyskać potrzebne informacje i wsparcie w bardziej dostępny sposób
- wyposażenie siedziby jednostki ds. dostępności i innych kluczowych miejsc na uczelni (typu biura obsługi studentów, biura kanclerza, rektora, prorektora) w sprzęt taki jak.: tablice interaktywne, drukarki brajlowskie, tablety (w tym dotykowe brajlowskie), ultralekkie laptopy konwertowalne
- przygotowanie i opublikowanie na stronie www informacji o dostępności informacyjno -komunikacyjne wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach uczelni
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno- komunikacyjnych w uczelni, jego wdrożenie (zgodnie z posiadanymi na ten cel środkami finansowymi) i aktualizacja
- zapewnienie dostępności informacyjno- komunikacyjnego wydarzeń organizowanych przez uczelnię, w tym np. inauguracja roku
- wdrożenie zasad stosowania języka prostego
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego;
Zadanie zostanie zakończone wprowadzenie usprawnień informacyjno – komunikacyjnych i zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami szybki i łatwy dostęp do informacji dotyczących uczelni jej procedur, harmonogramów, zasobów i usług w dostępnej formie; zapewnienie odpowiedniej liczby tablic interaktywnych i projektorów na potrzeby obsługi osób ze szczególnymi potrzebami z wizualizacją treści na dużym ekranie i możliwością interaktywnej pracy, zapewnienie odpowiedniej ilości sprzętu (drukarek brajlowskich, tabletów, w tym dotykowych brajlowskich i ultralekki laptopów konwertowalnych) na potrzeby obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
4. Dostępność cyfrowa
W ramach zadania planuje się:
- dostosowanie stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentacji i innych zasobów cyfrowych, aby były bardziej dostępne dla Osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zatrudnienie Koordynatora dostępności cyfrowej;
- umożliwienie dostępu do edukacji zdalnej za pomocą urządzeń mobilnych, co zwiększy elastyczność i dostępność nauki dla Osób ze szczególnymi potrzebami, poprzez wdrożenie aplikacji mobilnej do systemu edukacji zdalnej zgodnej z WCAG i dostosowanej do potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami;
- wdrożenie systemu rekrutacyjnego i systemu bibliotecznego, dostosowanych do potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnych z WCAG, pozwalających Osób ze szczególnymi potrzebami załatwienie wielu spraw online w dowolnym miejscu (za pomocą komputera, telefonu, tabletu) i dowolnym czasie (24/h):
- system rekrutacji na studia – umożliwi:
- realizacje całego procesu rekrutacji online za pomocą smartfona / tabletu
- komunikowania się Biurem Rekrutacji poprzez wbudowany moduł wiadomości
- realizowania opłat za studia online
- przeprowadzenia wywiadu online z kandydatem
- załączenia dokumentacji online z podpisem cyfrowym lub akceptacją umowy online
- system biblioteczny – umożliwienie:
- w pełni swobodnego przeszukiwania zbiorów cyfrowych i katalogu bibliotecznego za pomocą cyfrowej wyszukiwarki
- geolokalizacji obiektów oraz wypożyczania cyfrowych skanów publikacji
- tworzenia elektronicznych notatek, zapisywania zbiorów, personalizowanego wyszukiwanie wspieranego sztuczną inteligencją
- przeglądania zdigitalizowanych zbiorów, a także pełnotekstowego przeszukiwanie dokumentów
- system rekrutacji na studia – umożliwi:
- opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni i jego wdrożenie zgodnie z posiadanymi środkami
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z Niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego;
Realizacja zadania umożliwi opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej tj. stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni i jego wdrożenie zgodnie z posiadanymi środkami, dostępność niektórych elementów stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentacji i innych zasobów cyfrowych, umożliwienie udziału w edukacji zdalnej poprzez aplikację mobilną na telefonie (obecnie dostęp do platformy odbywa się wyłącznie przez www), udostepnienie systemu rekrutacyjnego i bibliotecznego dostosowanych do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
5. Technologie
W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ:
dostosowanie zaplecza technicznego zapewniającego Osób ze szczególnymi potrzebami udział w procesie kształcenia, optymalny poziom dostępności oferowanych usług, poprawę poziomu dostępności sprzętu wykorzystywanego w procesie edukacji oraz umożlwiającego Osób ze szczególnymi potrzebami udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni, poprzez zakup:
- rzutników, tablic interaktywno-multimedialnych i projektorów
- ultralekkich laptopów konwertowalnych (tj. z funkcją tabletu), monitorów brajlowskich, przenośnych kamer, urządzeń lektorskich, do sal dydaktycznych, pracowni, laboratoriów, biblioteki
- programów powiększających i udźwiękawiających, translacji brajla, do przetwarzania tekstów drukowanych na mowę,
- oprogramowania do tworzenia dostępnych materiałów dla Osób ze szczególnymi potrzebami
- zapewnienie urządzeń poprawiających mobilność Osób ze szczególnymi potrzebami na terenie uczelni oraz jej otoczenia a także ułatwiających im udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni poprzez:
- montaż urządzeń systemu nawigacyjno-informacyjnych wspierających osoby z niepełnosprawnością wzroku w orientacji przestrzennej i dostępie do informacji do siedziby głównej w Radomiu i oddziału zamiejscowego w Warszawie
- zakup urządzenia ubieralnego, mocowanego do oprawki okularów do rozpoznawania tekstu i dowolnych obiektów
- zwiększenie dostępności sprzętu komp. wykorzystywanego w procesie admin. przez pracowników będących Osób ze szczególnymi potrzebami i realizującymi procesy administracyjne np. w dziekanacie do obsługi Osób ze szczególnymi potrzebami
- opracowanie i opublikowanie planu zapewnienia dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych dot. ich funkcjonowania
- zamontowanie sygnalizatorów akustyczno-optycznych w systemach sygnalizacji pożarowej w siedzibie głównej uczelni oraz w oddziale Warszawie
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.
Zadanie zostanie zakończone zniwelowaniem następujących braków:
- braki w zapleczu technologicznym utrudniające Osobom ze szczególnymi potrzebami udział w edukacji
- braki w dostępności sprzętu komputerowego wykorzystywanego w procesie edukacyjnym przez studentów będących Osobami ze szczególnymi potrzebami i administracyjnym przez pracowników będących Osobami ze szczególnymi potrzebami
- brak urządzeń poprawiających mobilność Osoby ze szczególnymi potrzebami, a także ułatwiających im udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni
- brak dostępnych systemów ostrzegawczych
6. Procedury
W ramach zadania zaplanowano:
- analizę funkcjonujących w uczelni procedur w zakresie dostępności pod kątem konieczności wprowadzenia zmian w dokumentach wewnętrznych, uczelni zapewniających wdrożenie wymagań określonych w opisie ścieżki Rozwój+
- opracowanie, przyjęcie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących wszystkie osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia oferowanych przez uczelnię i jej pracowników, które określą sposób wdrożenia obowiązków i zadań wynikających z aktów prawnych dotykających obszaru dostępności zgodnie z minimalnym zakresem procedur, w tym m.in. dotyczących:
- powołania stricte jednostki ds. dostępności tj. Biura ds. dostępności uczelni i rozszerzonego zakresu jej zadań tak aby mogła się ona zajmować 8 obszarami dostępności
- rozszerzenia i wdrożenie zasad przyznawania i udzielania wsparcia Osób ze szczególnymi potrzebami
- gwarancji zapewnienia dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej wszystkich realizowanych w uczelni inwestycji, modernizacji i remontów oraz pozostałych zamówień od progu kwotowego ustalonego przez uczelnię, w tym przewidujących akceptację wszystkich inwestycji, modernizacji i remontów
- zapewnienia dostępność dla Osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich udzielanych przez uczelnię zamówieniach, w tym uwzględnienia w wymaganiach dot. zamówień obowiązku oddelegowania do wykonywania zadań pracowników przeszkolonych w zakresie zasad współpracy z Osób ze szczególnymi potrzebami
- ewakuacji Osób ze szczególnymi potrzebami
- koordynowanie procedur opracowywanych w ramach pozostałych obszarów
- kodyfikację i wdrażanie procedur, w tym opracowanych w ramach innych obszarów
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcie merytoryczne
- ewaluację wdrożonych rozwiązań
Zakres procedur obejmie dokumenty takie jak: statut, strategię uczelni, regulaminy: wsparcia,
studiów, organizacyjny, pracy, ochrony przeciwpożarowej, czy zasady regulujące: świadczenia,
rekrutację na kształcenie, rekrutację do pracy, udzielania zamówień, działanie biblioteki, organizację zajęć (z jęz. obcych, wychowania fizycznego), organizację studiów podyplomowych.
Zadanie zostanie zakończone zostanie dokonana weryfikacja istniejących procedur, a następnie dostosowanie i wdrożenie nowych procedur na Uczelni mających na celu zwiększenie jakości i zakresu działań realizowanych przez Uczelnię.
7. Usługi wspierające edukację
W ramach zadania planuje się zwiększyć dostępność usług wspierających edukację osób ze szczególnymi potrzebami poprzez:
- przeprowadzanie ewaluacji potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewnianych usług przez realizację kompleksowego wsparcia obejmującego wszystkie Osoby ze szczególnymi potrzebami w zakresie w jakim wsparcie to jest niezbędne do zapewnienia pełnego udziału w życiu uczelni i społeczności akademickiej w tym m.in. dzięki możliwości udostępniania na potrzeby wypożyczeni dla Osoby ze szczególnymi potrzebami tj. tabletu dotykowego, dyktafonów, urządzeń z nawigacją czy urządzenia ubieralnego, mocowanego do oprawki okularów do rozpoznawania tekstu i dowolnych obiektów
- zapewnienie optymalnej ilości wsparcia dla Osoby ze szczególnymi potrzebami oferowanego przez asystenta dydaktycznego, asystenta bibliotecznego, który będzie wspierał Osoby ze szczególnymi potrzebami w korzystaniu z nowo wdrożonego systemu bibliotecznego, konsultanta pedagogiczno-psychologicznego świadczącego pomoc dla studentów i kadry Uczelni;
- kontynuację rocznego planowania działań i wydatków dot. wsparcia edukacyjnego dla Osoby ze szczególnymi potrzebami
- stałe rozwijanie i aktualizowanie opublikowanego katalogu zapewnianych usług wspierających lub indywidualnych adaptacji dla studentów/ek, słuchaczy/ek studiów podyplomowych i pracowników będących Osoby ze szczególnymi potrzebami
- aktualizację procedury wnioskowania i przyznawania wsparcia dla studentów/ek ze szczególnymi potrzebami do zmieniających się potrzeb
- współpracę ze wszystkimi jednostkami w zakresie adaptacji procesu kształcenia dla Osoby ze szczególnymi potrzebami
- przeprowadzanie monitoringu potrzeb studentów/ek i słuchaczy/ek z niepełnosprawnościami w zakresie zapewnianych usług
- stworzenie możliwości do powstania zrzeszenia studentów/ek z niepełnosprawnościami,
- rozwijanie zaplecza techn. i technicznego, pozwalającego na aktywny udział Osoby ze szczególnymi potrzebami w działaniach edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, podejmowanych w uczelni
- prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcie merytoryczne.
Zadanie umożliwi zwiększenie dostępności usług wspierających edukację dla osób ze szczególnymi potrzebami i zniwelowanie istniejących barier w tym obszarze polegające na braku wystarczającej ilości sprzętu na potrzeby wypożyczeń dla osób ze szczególnymi potrzebami i wsparcia oferowanego przez asystenta dydaktycznego, asystenta bibliotecznego, konsultanta pedagogiczno-psychologicznego.
8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
W ramach zadania zaplanowano realizacje szkoleń:
- na podstawie opracowanego i wdrożonego na etapie realizacji projektowania długoterminowego planu szkoleń łącznie dla 58 osób, które zostaną poprzedzone badaniem potrzeb i posiadanych kompetencji na etapie rekrutacji; Szkolenia prowadzących do podniesienia świadomości w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawnościami i innych zagadnień podnoszących poziom kształcenia Osoby ze szczególnymi potrzebami
- Szkolenia podstawowe:
- w temacie: „Przygotowanie prac. BDU do prowadzenia szkoleń świadomościowych z wykorzystaniem Symulatora VR ograniczeń sprawności” (8h);
- w temacie: „Zapewnianie dostępności dla Osoby ze szczególnymi potrzebami” (8h) prowadzonych przez pracowników BDU z wykorzystaniem symulatora VR ograniczeń sprawności stworzonego w wirtualnej rzeczywistości, podczas których uczestnicy wezmą udział w symulacji różnych rodzajów niepełnosprawności osób poruszających się na wózkach, z ograniczeniami ruchowymi, wadami wzroku / słuchu
Zadanie zostanie zakończone przeszkoleniem dla 55 os. tj. 19 grup średnio. 6 osobowych: 7 osób z kadry kierowniczej + 42 osoby z kadry dydaktycznej i administracyjnej + 6 przedstawicieli struktur studenckich.
- Szkolenia podstawowe:
- Szkolenia specjalistyczne / zaawansowane (zdalne i stacjonarne średnio 8/16h, wg. potrzeb), które uczelnia zakupi na rynku: konkretne tematy i zakres szkoleń zostaną wytypowane na etapie realizacji projektu z uwagi na konieczność dopasowania szkoleń do potrzeb i luk kompetencyjnych konkretnych osób przez 4 lata realizacji projektu.
W wyniku realizacji zadania zostanie zorganizowane szkolenie dla 66 uczestników tj. 33 osoby x średnio 2 szkolenia na osobę: 3 pracowników BDU; 4 osoby z kadry kierowniczej, 20 osób z kadry dydaktycznej i administracyjnej, 6 przedstawicieli struktur studenckich.
Cel główny:
Wzrost dostępności Europejskiej Uczelni Społeczno-Technicznej w Radomiu [EUST] i jej oferty do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia (studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty Uczelni) poprzez:
- wsparcie zmian organizacyjnych na Uczelni – Obszar 1;
- dostosowanie infrastruktury oraz obiektów Uczelni do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami – Obszar 2;
- uzupełnienie zasobów wspomagających dostępność komunikacji i informacji – Obszar 3;
- dostosowanie systemów informacyjnych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej Uczelni – Obszar 4;
- doposażenie Uczelni w sprzęt, aplikacje, oprogramowanie, zwiększające poziom dostępności zaplecza technologicznego Uczelni – Obszar 5;
- opracowanie i wdrożenie procedur w celu zwiększenia jakości i zakresu realizowanych przez Uczelnię działań w obszarze dostępności – Obszar 6;
- rozszerzenie usług wspierających edukację mających na celu zapewnienie pełnego udziału w procesie kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami – Obszar 7
- realizację szkoleń prowadzących do wzrostu świadomości i kompetencji w obszarze niepełnosprawności – Obszar 8
w okresie od 01.03.2025 r. do 29.02.2028 r.
Grupę docelową stanowi Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna.
Dodatkowymi uczestnikami są:
- 58 osób (41 K; 17 M) posiadających niską świadomość i/lub luki kompetencyjne w zakresie niepełnosprawności (weryfikacja za pomocą testów wiedzy na etapie rekrutacji) i należące do jednej z poniższych grup:
- 52 osoby (38 K; 14 M) należących do kadry EUST – weryfikacja na podst. zaświadczenia z kadr o zatrudnieniu z uwzględnieniem definicji kadry, w tym kierowniczej, bez względu na formę zatrudnienia:
- pracownicy biura ds. dostępności uczelni wraz z Kierownikiem: 3 os. (100% z ogółu prac. BDU)
- kierownicza: 7 os. (100% ogółu 7 os.)
- dydaktyczna oraz admin. 36 osób (65% ogółu 55 os.) + 6 nowozatrudnionych osób w okresie realizacji projektu
- 6 przedstawicieli/ek zinstytucjonalizowanych struktur studenckich na Uczelni (3 K; 3 M) – weryfikacja na podst. danych z dziekan./rektoratu/prorektorem
Pośrednimi odbiorcami tj. osobami, które skorzystają ze zmian będą wszystkie osoby ze szczególnymi potrzebami [dalej 0zSP], do których kierowana będzie oferta uczelni
Główne rezultaty:
- poprawa dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – 1 podmiot
- wdrożenie rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – 1 podmiot
Charakterystyka grupy docelowej, dodatkowych uczestników i pośrednich odbiorców wsparcia (pełna informacja w Zał.: Karta samooceny):
- Grupa docelowa – uczelnia: wymaga dostosowania infrastruktury do potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami poprzez:
- montaż windy zewn. w siedzibie głównej (brak windy wewnątrz budynku)
- montaż klimatyzacji i wentylacji centralnej w siedzibie głównej
- wymianę niefunkcjonalnych drzwi zewn. (po otwarciu zasłaniają podjazd) oraz wewn. (zbyt wąskie dla osób na wózkach i posiadają progi) w siedzibie głównej
- montaż schodołazu kroczącego na schody w oddziale w Warszawie
- nie dysponuje wystarczającym zapleczem cyfrowym i technologicznego dla Osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym brak jest m.in.:
- dostępności niektórych elementów stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentów i innych zasobów cyfrowych
- aplikacji mobilnej do systemu nauki zdalnej
- systemu bibliotecznego dostosowanego do potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami
- systemu rekrutacji na studia
- sprzętu i oprogramowania ułatwiającego Osoby ze szczególnymi potrzebami udział w edukacji, w tym zdalnej
nie oferuje Osoby ze szczególnymi potrzebami wystarczającego wsparcia edukacyjnego, w tym świadczonego przez: asystenta dydaktycznego / pedagogiczno-psychologicznego / rekrutacyjnego, asystenta bibliotecznego
Dodatkowi uczestnicy – pracownicy EUST, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami:
posiadają luki komp. i należą do jednej z poniższych grup:
- prac. biura ds. dostępności: 3 os. w projekcie z ogółu 3 os.
- kadra dydaktyczna i administracyjna: 36 os. w projekcie z ogółu 55 osób + 6 nowozatrudnionych osób w okresie realizacji projektu
- zajmują stanowiska typu: rektor, kanclerz, prorektor, kierownik, pracownik administracyjny, pracownik działu księgowości / kadr / dziekanatu, wykładowca
- w przypadku Kobiet posiadają trudniejszy dostęp do szkoleń z uwagi na obowiązki rodzinne – w projekcie zostaną zastosowane działania zapobiegające występowaniu barier w dostępie do szkoleń (opis poniżej) stąd też K będą stanowiły ~71% uczestników proj., a M: 29% – odwzorowanie proporcji płci na uczelni
- są zatrudnieni na Uczelni na umowę o pracę lub cywilno-prawne
Dodatkowi uczestnicy – przedstawiciele/ki struktur studenckich EUST, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami:
- tj. reprezentanci środowiska studenckiego, w tym m.in.: reprezentanci Osób z niepełnosprawnościami, samorządu studenckiego, kół naukowych, zrzeszeń, itp. mający wpływ na istotne decyzje uczelni dot. dostępności
- posiadają luki kompetencyjne w tematach wskazanych w Zadaniu 8- 6 osób