EUST – UCZELNIA DOSTĘPNA

TYTUŁ PROJEKTU: EUST – UCZELNIA DOSTĘPNA

Projekt finansowany w ramach konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, ogłoszonym w ramach Działania 01.03 Dostępność szkolnictwa wyższego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027; współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus; w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działania 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027-  nr naboru: FERS.03.01-IP.08-001/24.

Umowa o dofinansowanie projektu nr FERS.03.01-IP.08-0209/24-00
Wartość projektu (całkowity koszt projektu)  wynosi 8 177 096,47 zł;
Dofinansowanie w kwocie 7 931 450,47 zł;
Okres realizacji: 2025-03-01 – 2028-02-29

ZAPLANOWANE ZADANIA

W ramach realizacji projektu zaplanowaliśmy realizację 8 zadań, skupionych wokół głównych obszarów zaplanowanych do zmian:

1. Struktura Organizacyjna

W ramach zadania zaplanowane jest zweryfikowanie obecnej struktury Uczelni pod kątem dostępności dla wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami (zw. Dalej Osób ze szczególnymi potrzebami), tj.:

  1. utworzenie Biura ds. dostępności Uczelni wraz z rozszerzeniem zakresu zadań tak aby mogło się ono zajmować dostępnością uczelni w 8 obszarach dostępności (nie tylko dla studentów z niepełnosprawnościami ale dla wszystkich Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym pracowników), w tym:
    • dostępnością procesu kształcenia oraz rekrutacji
    • dostępnością uczelni dla kadry
    • w zakresie określonym w Ustawie o zapewnieniu dostępności Osób ze szczególnymi potrzebami
    • inicjowaniem i koordynowaniem działań, zmierzających do rozwoju systemu wsparcia na uczelni dla ON i innymi szczególnymi potrzebami
    • współpracą w zakresie dostępności z ośrodkami akademickimi
  2. aktualizację istniejących, opracowywanie nowych lub opiniowanie, projektów aktów normatywnych stanowionych przez uczelnię w zakresie potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami
  3. opiniowanie działań realizowanych w ramach 8 obszarów dostępności
  4. zaangażowane dodatkowych osób do realizacji zadań na rzecz dostępności w ramach innych obszarów dostępności tj.: koordynatora dostępności cyfrowej; asystenta dydaktycznego; asystenta bibliotecznego; konsultanta pedagogiczno-psychologicznego
  5. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z Niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.

Zadanie zostanie zakończone zatwierdzeniem zmodyfikowanej struktury organizacyjnej.

2. Dostępność architektoniczne

W ramach zadania zaplanowano zniwelowanie barier w obszarze architektonicznym tj.:

  1. montaż obudowanej zewnętrznej windy 3 przystankowej zapewniającej dostęp do budynku i poruszanie się po nim dla Osób ze szczególnymi potrzebami (1 przystanek: grunt, 2 przystanek: parter, w którym znajdują się dziekanaty, kwestura, kadry, 3 przystanek: 1 piętro w którym znajdują się aule i sale dydaktyczne) w siedzibie głównej uczelni, która będzie posiadała m.in.:
    • odpowiednią szerokość dla osoby na wózku inwalidzkim
    • sygnalizację optyczną i dźwiękową
    • elementy sterowe w zasięgu ręki osoby z niepełnosprawnością ruchową
    • układ sterowania umożliwiający regulację czasu zwłoki zamykania drzwi
  2. zapewnienie odpowiednich warunków klimatycznych, w siedzibie głównej uczelni, poprzez montaż klimatyzacji ułatwiającej komfortowe przebywanie w obiekcie przez Osób ze szczególnymi potrzebami, np. z wadami serca, problemami z krążeniem
  3. wymianę drzwi zewnętrznych w siedzibie głównej uczelni na nowe przesuwne z kontrolą dostępu tak aby m.in. nie zasłaniały podjazdu oraz wymianę drzwi wewnętrznych (wszystkie drzwi wewnętrzne są obecnie zbyt wąskie dla osób na wózkach i posiadają progi)
  4. wyposażenie budynków w pętle indukcyjne, dotykowe plany tyflograficzne i umieszczenia oznaczeń pomieszczeń w brajlu dla osób z niepełnosprawnościami
  5. montaż schodołazu kroczącego na schody w oddziale uczelni w Warszawie
  6. zwiększenie bezpieczeństwa Osób ze szczególnymi potrzebami w sytuacji zagrożenia – zakup krzeseł ewakuacyjnych
  7. utworzenie pomieszczenia do pracy cichej dla studentów
  8. realizację pozostałych działań wskazanych w Załączniku do wniosku
  9. konsultacje ww. działań ze środowiskiem Osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.

Zadanie zostanie zakończone wprowadzeniem wskazanych w analizie barier architektonicznych i wskazań dotyczących ich zniwelowania.

3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna

W ramach zadania zaplanowano:

  1. utworzenie 3 stanowisk wirtualnego asystenta (kioski z wyświetlaczami), który będzie wspierać studentów, kandydatów na studia, pracowników uczelni – ze specjalnymi potrzebami, w pozyskaniu istotnych dla nich informacji oraz efektywnym załatwianiu spraw związanych z funkcjonowaniem na uczelni np. na temat uczelni, jej procedur, harmonogramów, zasobów i usług (dzięki możliwości komunikacji głosowej z wirtualnym asystentem, osoby z niepełnosprawnościami, które mogą mieć trudności z korzystaniem z tradycyjnych form komunikacji (np. osoby niewidome lub niesłyszące), będą mogły uzyskać potrzebne informacje i wsparcie w bardziej dostępny sposób
  2. wyposażenie siedziby jednostki ds. dostępności i innych kluczowych miejsc na uczelni (typu biura obsługi studentów, biura kanclerza, rektora, prorektora) w sprzęt taki jak.: tablice interaktywne, drukarki brajlowskie, tablety (w tym dotykowe brajlowskie), ultralekkie laptopy konwertowalne
  3. przygotowanie i opublikowanie na stronie www informacji o dostępności informacyjno -komunikacyjne wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach uczelni
  4. stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno- komunikacyjnych w uczelni, jego wdrożenie (zgodnie z posiadanymi na ten cel środkami finansowymi) i aktualizacja
  5. zapewnienie dostępności informacyjno- komunikacyjnego wydarzeń organizowanych przez uczelnię, w tym np. inauguracja roku
  6. wdrożenie zasad stosowania języka prostego
  7. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego;

Zadanie zostanie zakończone wprowadzenie usprawnień informacyjno – komunikacyjnych i zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami szybki i łatwy dostęp do informacji dotyczących uczelni jej procedur, harmonogramów, zasobów i usług w dostępnej formie; zapewnienie odpowiedniej liczby tablic interaktywnych i projektorów na potrzeby obsługi osób ze szczególnymi potrzebami z wizualizacją treści na dużym ekranie i możliwością interaktywnej pracy, zapewnienie odpowiedniej ilości sprzętu (drukarek brajlowskich, tabletów, w tym dotykowych brajlowskich i ultralekki laptopów konwertowalnych) na potrzeby obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.

4. Dostępność cyfrowa

W ramach zadania planuje się:

  1. dostosowanie stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentacji i innych zasobów cyfrowych, aby były bardziej dostępne dla Osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zatrudnienie Koordynatora dostępności cyfrowej;
  2. umożliwienie dostępu do edukacji zdalnej za pomocą urządzeń mobilnych, co zwiększy elastyczność i dostępność nauki dla Osób ze szczególnymi potrzebami, poprzez wdrożenie aplikacji mobilnej do systemu edukacji zdalnej zgodnej z WCAG i dostosowanej do potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami;
  3. wdrożenie systemu rekrutacyjnego i systemu bibliotecznego, dostosowanych do potrzeb Osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnych z WCAG, pozwalających Osób ze szczególnymi potrzebami załatwienie wielu spraw online w dowolnym miejscu (za pomocą komputera, telefonu, tabletu) i dowolnym czasie (24/h):
    • system rekrutacji na studia – umożliwi:
      • realizacje całego procesu rekrutacji online za pomocą smartfona / tabletu
      • komunikowania się Biurem Rekrutacji poprzez wbudowany moduł wiadomości
      • realizowania opłat za studia online
      • przeprowadzenia wywiadu online z kandydatem
      • załączenia dokumentacji online z podpisem cyfrowym lub akceptacją umowy online
    • system biblioteczny – umożliwienie:
      • w pełni swobodnego przeszukiwania zbiorów cyfrowych i katalogu bibliotecznego za pomocą cyfrowej wyszukiwarki
      • geolokalizacji obiektów oraz wypożyczania cyfrowych skanów publikacji
      • tworzenia elektronicznych notatek, zapisywania zbiorów, personalizowanego wyszukiwanie wspieranego sztuczną inteligencją
      • przeglądania zdigitalizowanych zbiorów, a także pełnotekstowego przeszukiwanie dokumentów
  4. opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej
  5. stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni i jego wdrożenie zgodnie z posiadanymi środkami
  6. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z Niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego;

Realizacja zadania umożliwi opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej tj. stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni i jego wdrożenie zgodnie z posiadanymi środkami, dostępność niektórych elementów stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentacji i innych zasobów cyfrowych, umożliwienie udziału w edukacji zdalnej poprzez aplikację mobilną na telefonie (obecnie dostęp do platformy odbywa się wyłącznie przez www), udostepnienie systemu rekrutacyjnego i bibliotecznego dostosowanych do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

5. Technologie

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ:
dostosowanie zaplecza technicznego zapewniającego Osób ze szczególnymi potrzebami udział w procesie kształcenia, optymalny poziom dostępności oferowanych usług, poprawę poziomu dostępności sprzętu wykorzystywanego w procesie edukacji oraz umożlwiającego Osób ze szczególnymi potrzebami udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni, poprzez zakup:

  1. rzutników, tablic interaktywno-multimedialnych i projektorów
  2. ultralekkich laptopów konwertowalnych (tj. z funkcją tabletu), monitorów brajlowskich, przenośnych kamer, urządzeń lektorskich, do sal dydaktycznych, pracowni, laboratoriów, biblioteki
  3. programów powiększających i udźwiękawiających, translacji brajla, do przetwarzania tekstów drukowanych na mowę,
  4. oprogramowania do tworzenia dostępnych materiałów dla Osób ze szczególnymi potrzebami
  5. zapewnienie urządzeń poprawiających mobilność Osób ze szczególnymi potrzebami na terenie uczelni oraz jej otoczenia a także ułatwiających im udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni poprzez:
    • montaż urządzeń systemu nawigacyjno-informacyjnych wspierających osoby z niepełnosprawnością wzroku w orientacji przestrzennej i dostępie do informacji do siedziby głównej w Radomiu i oddziału zamiejscowego w Warszawie
    • zakup urządzenia ubieralnego, mocowanego do oprawki okularów do rozpoznawania tekstu i dowolnych obiektów
    • zwiększenie dostępności sprzętu komp. wykorzystywanego w procesie admin. przez pracowników będących Osób ze szczególnymi potrzebami i realizującymi procesy administracyjne np. w dziekanacie do obsługi Osób ze szczególnymi potrzebami
  6. opracowanie i opublikowanie planu zapewnienia dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych dot. ich funkcjonowania
  7. zamontowanie sygnalizatorów akustyczno-optycznych w systemach sygnalizacji pożarowej w siedzibie głównej uczelni oraz w oddziale Warszawie
  8. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcia merytorycznego.

Zadanie zostanie zakończone zniwelowaniem następujących braków:

  1. braki w zapleczu technologicznym utrudniające Osobom ze szczególnymi potrzebami udział w edukacji
  2. braki w dostępności sprzętu komputerowego wykorzystywanego w procesie edukacyjnym przez studentów będących Osobami ze szczególnymi potrzebami i administracyjnym przez pracowników będących Osobami ze szczególnymi potrzebami
  3. brak urządzeń poprawiających mobilność Osoby ze szczególnymi potrzebami, a także ułatwiających im udział w życiu kulturalnym, turystycznym, rekreacyjnym uczelni
  4. brak dostępnych systemów ostrzegawczych

6. Procedury

W ramach zadania zaplanowano:

  1. analizę funkcjonujących w uczelni procedur w zakresie dostępności pod kątem konieczności wprowadzenia zmian w dokumentach wewnętrznych, uczelni zapewniających wdrożenie wymagań określonych w opisie ścieżki Rozwój+
  2. opracowanie, przyjęcie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących wszystkie osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia oferowanych przez uczelnię i jej pracowników, które określą sposób wdrożenia obowiązków i zadań wynikających z aktów prawnych dotykających obszaru dostępności zgodnie z minimalnym zakresem procedur, w tym m.in. dotyczących:
    • powołania stricte jednostki ds. dostępności tj. Biura ds. dostępności uczelni  i rozszerzonego zakresu jej zadań tak aby mogła się ona zajmować 8 obszarami dostępności
    • rozszerzenia i wdrożenie zasad przyznawania i udzielania wsparcia Osób ze szczególnymi potrzebami
    • gwarancji zapewnienia dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej wszystkich realizowanych w uczelni inwestycji, modernizacji i remontów oraz pozostałych zamówień od progu kwotowego ustalonego przez uczelnię, w tym przewidujących akceptację wszystkich inwestycji, modernizacji i remontów
    • zapewnienia dostępność dla Osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich udzielanych przez uczelnię zamówieniach, w tym uwzględnienia w wymaganiach dot. zamówień obowiązku oddelegowania do wykonywania zadań pracowników przeszkolonych w zakresie zasad współpracy z Osób ze szczególnymi potrzebami
    • ewakuacji Osób ze szczególnymi potrzebami
  3. koordynowanie procedur opracowywanych w ramach pozostałych obszarów
  4. kodyfikację i wdrażanie procedur, w tym opracowanych w ramach innych obszarów
  5. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem Osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcie merytoryczne
  6. ewaluację wdrożonych rozwiązań

Zakres procedur obejmie dokumenty takie jak: statut, strategię uczelni, regulaminy: wsparcia,
studiów, organizacyjny, pracy, ochrony przeciwpożarowej, czy zasady regulujące: świadczenia,
rekrutację na kształcenie, rekrutację do pracy, udzielania zamówień, działanie biblioteki, organizację zajęć (z jęz. obcych, wychowania fizycznego), organizację studiów podyplomowych.

Zadanie zostanie zakończone zostanie dokonana weryfikacja istniejących procedur, a następnie dostosowanie i wdrożenie nowych procedur na Uczelni mających na celu zwiększenie jakości i zakresu działań realizowanych przez Uczelnię.

7. Usługi wspierające edukację

W ramach zadania planuje się zwiększyć dostępność usług wspierających edukację osób ze szczególnymi potrzebami poprzez:

  1. przeprowadzanie ewaluacji potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewnianych usług przez realizację kompleksowego wsparcia obejmującego wszystkie Osoby ze szczególnymi potrzebami w zakresie w jakim wsparcie to jest niezbędne do zapewnienia pełnego udziału w życiu uczelni i społeczności akademickiej w tym m.in. dzięki możliwości udostępniania na potrzeby wypożyczeni dla Osoby ze szczególnymi potrzebami tj. tabletu dotykowego, dyktafonów, urządzeń z nawigacją czy urządzenia ubieralnego, mocowanego do oprawki okularów do rozpoznawania tekstu i dowolnych obiektów
  2. zapewnienie optymalnej ilości wsparcia dla Osoby ze szczególnymi potrzebami oferowanego przez asystenta dydaktycznego, asystenta bibliotecznego, który będzie wspierał Osoby ze szczególnymi potrzebami w korzystaniu z nowo wdrożonego systemu bibliotecznego, konsultanta pedagogiczno-psychologicznego świadczącego pomoc dla studentów i kadry Uczelni;
  3. kontynuację rocznego planowania działań i wydatków dot. wsparcia edukacyjnego dla Osoby ze szczególnymi potrzebami
  4. stałe rozwijanie i aktualizowanie opublikowanego katalogu zapewnianych usług wspierających lub indywidualnych adaptacji dla studentów/ek, słuchaczy/ek studiów podyplomowych i pracowników będących Osoby ze szczególnymi potrzebami
  5. aktualizację procedury wnioskowania i przyznawania wsparcia dla studentów/ek ze szczególnymi potrzebami do zmieniających się potrzeb
  6. współpracę ze wszystkimi jednostkami w zakresie adaptacji procesu kształcenia dla Osoby ze szczególnymi potrzebami
  7. przeprowadzanie monitoringu potrzeb studentów/ek i słuchaczy/ek z niepełnosprawnościami w zakresie zapewnianych usług
  8. stworzenie możliwości do powstania zrzeszenia studentów/ek z niepełnosprawnościami,
  9. rozwijanie zaplecza techn. i technicznego, pozwalającego na aktywny udział Osoby ze szczególnymi potrzebami w działaniach edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, podejmowanych w uczelni
  10. prowadzenie konsultacji ww. działań ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, w tym wydawanie wytycznych, opinii, rekomendacji, wsparcie merytoryczne.

Zadanie umożliwi zwiększenie dostępności usług wspierających edukację dla osób ze szczególnymi potrzebami i zniwelowanie istniejących barier w tym obszarze polegające na braku wystarczającej ilości sprzętu na potrzeby wypożyczeń dla osób ze szczególnymi potrzebami i wsparcia oferowanego przez asystenta dydaktycznego, asystenta bibliotecznego, konsultanta pedagogiczno-psychologicznego.

8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności

W ramach zadania zaplanowano realizacje szkoleń:

  1. na podstawie opracowanego i wdrożonego na etapie realizacji projektowania długoterminowego planu szkoleń łącznie dla 58 osób, które zostaną poprzedzone badaniem potrzeb i posiadanych kompetencji na etapie rekrutacji; Szkolenia prowadzących do podniesienia świadomości w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawnościami i innych zagadnień podnoszących poziom kształcenia Osoby ze szczególnymi potrzebami
    • Szkolenia podstawowe:
      • w temacie: „Przygotowanie prac. BDU do prowadzenia szkoleń świadomościowych z wykorzystaniem Symulatora VR ograniczeń sprawności” (8h);
      • w temacie: „Zapewnianie dostępności dla Osoby ze szczególnymi potrzebami” (8h) prowadzonych przez pracowników BDU z wykorzystaniem symulatora VR ograniczeń sprawności stworzonego w wirtualnej rzeczywistości, podczas których uczestnicy wezmą udział w symulacji różnych rodzajów niepełnosprawności osób poruszających się na wózkach, z ograniczeniami ruchowymi, wadami wzroku / słuchu
        Zadanie zostanie zakończone przeszkoleniem dla 55 os. tj. 19 grup średnio. 6 osobowych: 7 osób z kadry kierowniczej + 42 osoby z kadry dydaktycznej i administracyjnej + 6 przedstawicieli struktur studenckich.
  2. Szkolenia specjalistyczne / zaawansowane (zdalne i stacjonarne średnio 8/16h, wg. potrzeb), które uczelnia zakupi na rynku: konkretne tematy i zakres szkoleń zostaną wytypowane na etapie realizacji projektu z uwagi na konieczność dopasowania szkoleń do potrzeb i luk kompetencyjnych konkretnych osób przez 4 lata realizacji projektu.

    W wyniku realizacji zadania zostanie zorganizowane szkolenie dla 66 uczestników tj. 33 osoby x średnio 2 szkolenia na osobę: 3 pracowników BDU; 4 osoby z kadry kierowniczej, 20 osób z kadry dydaktycznej i administracyjnej,  6 przedstawicieli struktur studenckich.

Cel główny:

Wzrost dostępności Europejskiej Uczelni Społeczno-Technicznej w Radomiu [EUST] i jej oferty do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia (studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty Uczelni) poprzez:

  1. wsparcie zmian organizacyjnych na Uczelni – Obszar 1;
  2. dostosowanie infrastruktury oraz obiektów Uczelni do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami – Obszar 2;
  3. uzupełnienie zasobów wspomagających dostępność komunikacji i informacji – Obszar 3;
  4. dostosowanie systemów informacyjnych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej Uczelni – Obszar 4;
  5. doposażenie Uczelni w sprzęt, aplikacje, oprogramowanie, zwiększające poziom dostępności zaplecza technologicznego Uczelni – Obszar 5;
  6. opracowanie i wdrożenie procedur w celu zwiększenia jakości i zakresu realizowanych przez Uczelnię działań w obszarze dostępności – Obszar 6;
  7. rozszerzenie usług wspierających edukację mających na celu zapewnienie pełnego udziału w procesie kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami – Obszar 7
  8. realizację szkoleń prowadzących do wzrostu świadomości i kompetencji w obszarze niepełnosprawności – Obszar 8

w okresie od 01.03.2025 r. do 29.02.2028 r.

Grupę docelową stanowi Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna.
Dodatkowymi uczestnikami są:

  1. 58 osób (41 K; 17 M) posiadających niską świadomość i/lub luki kompetencyjne w zakresie niepełnosprawności (weryfikacja za pomocą testów wiedzy na etapie rekrutacji) i należące do jednej z poniższych grup:
    • 52 osoby (38 K; 14 M) należących do kadry EUST – weryfikacja na podst. zaświadczenia z kadr o zatrudnieniu z uwzględnieniem definicji kadry, w tym kierowniczej, bez względu na formę zatrudnienia:
  2. pracownicy biura ds. dostępności uczelni wraz z Kierownikiem: 3 os. (100% z ogółu prac. BDU)
  3. kierownicza: 7 os. (100% ogółu 7 os.)
  4. dydaktyczna oraz admin. 36 osób (65% ogółu 55 os.) + 6 nowozatrudnionych osób w okresie realizacji projektu
  5. 6 przedstawicieli/ek zinstytucjonalizowanych struktur studenckich na Uczelni (3 K; 3 M) – weryfikacja na podst. danych z dziekan./rektoratu/prorektorem

Pośrednimi odbiorcami tj. osobami, które skorzystają ze zmian będą wszystkie osoby ze szczególnymi potrzebami [dalej 0zSP], do których kierowana będzie oferta uczelni

Główne rezultaty:

  1. poprawa dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – 1 podmiot
  2. wdrożenie rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – 1 podmiot

Charakterystyka grupy docelowej, dodatkowych uczestników i pośrednich odbiorców wsparcia (pełna informacja w Zał.: Karta samooceny):

  1. Grupa docelowa – uczelnia: wymaga dostosowania infrastruktury do potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami poprzez:
    • montaż windy zewn. w siedzibie głównej (brak windy wewnątrz budynku)
    • montaż klimatyzacji i wentylacji centralnej w siedzibie głównej
    • wymianę niefunkcjonalnych drzwi zewn. (po otwarciu zasłaniają podjazd) oraz wewn. (zbyt wąskie dla osób na wózkach i posiadają progi) w siedzibie głównej
    • montaż schodołazu kroczącego na schody w oddziale w Warszawie
  2. nie dysponuje wystarczającym zapleczem cyfrowym i technologicznego dla Osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym brak jest m.in.:
    • dostępności niektórych elementów stron internetowych uczelni, aplikacji, dokumentów i innych zasobów cyfrowych
    • aplikacji mobilnej do systemu nauki zdalnej
    • systemu bibliotecznego dostosowanego do potrzeb Osoby ze szczególnymi potrzebami
    • systemu rekrutacji na studia
    • sprzętu i oprogramowania ułatwiającego Osoby ze szczególnymi potrzebami udział w edukacji, w tym zdalnej

nie oferuje Osoby ze szczególnymi potrzebami wystarczającego wsparcia edukacyjnego, w tym świadczonego przez: asystenta dydaktycznego / pedagogiczno-psychologicznego / rekrutacyjnego, asystenta bibliotecznego

Dodatkowi uczestnicy – pracownicy EUST, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami:
posiadają luki komp. i należą do jednej z poniższych grup:

  1. prac. biura ds. dostępności: 3 os. w projekcie z ogółu 3 os.
  2. kadra dydaktyczna i administracyjna: 36 os. w projekcie z ogółu 55 osób + 6 nowozatrudnionych osób w okresie realizacji projektu
  3. zajmują stanowiska typu: rektor, kanclerz, prorektor, kierownik, pracownik administracyjny, pracownik działu księgowości / kadr / dziekanatu, wykładowca
  4. w przypadku Kobiet posiadają trudniejszy dostęp do szkoleń z uwagi na obowiązki rodzinne – w projekcie zostaną zastosowane działania zapobiegające występowaniu barier w dostępie do szkoleń (opis poniżej) stąd też K będą stanowiły ~71% uczestników proj., a M: 29% – odwzorowanie proporcji płci na uczelni
  5. są zatrudnieni na Uczelni na umowę o pracę lub cywilno-prawne

Dodatkowi uczestnicy – przedstawiciele/ki struktur studenckich EUST, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami:

  1. tj. reprezentanci środowiska studenckiego, w tym m.in.: reprezentanci Osób z niepełnosprawnościami, samorządu studenckiego, kół naukowych, zrzeszeń, itp. mający wpływ na istotne decyzje uczelni dot. dostępności
  2. posiadają luki kompetencyjne w tematach wskazanych w Zadaniu 8- 6 osób